کاردانی حرفه ایی روابط عمومی

کاردانی حرفه ایی روابط عمومی
مقدمه
دولتها، سازمانها و نهادها همواره برای پی بردن به خواسته ها، نیازها و منویات مخاطبان خود و همچنین رویارویی با شرایط بسیار متحول و گوناگون محیطی ناچار هستند که خودشان را با آنها وفق دهند و از این جایگاه و اهمیت واحدهای روابط عمومی که پیوند دهنده سازمان با محیط هستند نمایان می شوند.
روابط عمومی مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد و جامعه است و وظیفه حرفه ای آن ایجاب می کند که زمینه وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعه افکار عمومی و جهت های رسانه ایی، امتناع و ترغیب افکار عمومی به پاسخگویی به ابهامات و پرسشهای مخاطبین با استفاده از فنون و تکنیک های روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسی ترین فعالیت های روابط عمومی محسوب می شود.
روابط عمومی هنری است برخاسته از علم و تجربه و عشق که سازنده بستر گفتگو و خدمت رسانی و همگرایی در یک مؤسسه یا سازمان پویاست و برای جلب رضایت و مشارکت مردم فعالیت می کند.

تعریف و هدف
دوره کاردانی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزش های مهارت و فناوری به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند.

ضرورت و اهمیت
امروزه در سراسر کشور، هزاران کارمند روابط عمومی در شرکتهای تجاری و صنعتی، سازمانهای دولتی و خصوصی، انجمن های تخصصی و به طور کلی در همه بخشهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت می باشند اما علیرغم گسترش روزافزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش روابط عمومی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزه های روابط عمومی شناخته نشده است. بدین منظور لازم است دوره کاردانی روابط عمومی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کارآمد تشکیل گردد.

قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیل
الف: گزارش نویس و مستند سازی
ب: ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (Persentation)
پ: انجام کار گروهی
ت: طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث: بهره گیری از رایانه
ج: برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ: سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح: خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ: ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د: رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ز: اجرای الزامت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ر: تفکر نقادانه و اقتضایی
ژ: خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و توانمندیهای فنی فارغ التحصیلان:
• بتوانند برای ملاقاتهای مردمی و کارکنان با مسئولین برنامه ریزی کند.
• بتواند نظرات، پیشنهادها و شکایات و مخاطبان درون و برون سازمانی را جمع آوری، دسته بندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند.
• بتواند اطلاع رسانی به مخاطبان و سازمانهای ذیربط داشته باشد.
• بتواند جمع آوری، دسته بندی، نگهداری و بازیابی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد.
• بتواند آرشیو الکترونیک ایجاد کند.
• توانایی انجام مونیتورینگ (پایش) رسانه ای داشته باشد.
• بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان را تهیه نماید.
• بتواند خبر بنویسد و به رسانه مناسب ارسال نماید.
• بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند.
• بتواند مقدمات نشست خبری و بازدیدهای رسانه ای را هماهنگ نماید.
• توانایی برنامه ریزی و هماهنگی امور مراسم داشته باشد.
• برنامه ریزی برای بازدیدها (عموم، پروژه ها و …) انجام دهد.
• توانایی اجرا و گویندگی در سمینارها و نمایشگاهها را داشته باشد.
• توانایی هماهنگی و میزبانی مهمانی Vip را داشته باشد.
• بتواند ویراستاری و صفحه آرائی کند.
• بتواند بولتن – نشریات داخلی – خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند.
• بتواند برای روابط عمومی نامه ها و گزارشات اداری، دعوت نامه، تقدیر نامه و … بنویسد.
• بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرم افزاری تصویر آشنا یاشد.
• توانایی مستند سازی و ارائه گزارش سازمانی به صورت تصویری داشته باشد.
• توانایی دریافت و ارسال اطلاعات، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد.
• بتواند واژه های انگلیسی صفحات روابط عمومی الکترونیک بین الملل را بفهمد.

مشاغل قابل احراز
– متصدی ارتباطات مردمی
– متصدی امور تبلیغات
– متصدی امور رسانه ای
– متصدی امور تشریفات و مراسم
– متصدی انتشارات
– متصدی امور سمعی و بصری
مواردی که تدریس می شود
وبلاگ نویسی – ارتباطات انسانی – روان شناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی – هنر و ارتباطات – حقوق فرهنگی و رسانه ایی – ارتباط تصویری – کاربرد وسایل سمعی و بصری – رسانه شناسی – ویراستاری و صفحه آرایی – اصول و فنون تبلیغات – اصول سخنوری – مراسم و تشریفات – خبرنویسی- چاپ و نشر – نظر سنجی